14 June 2009

Kimyadan anlamam ama 4 işlemim iyidir!




Kimya derslerinde öğretilen 'periyodik cetvel' muhabbeti vardır ya hani; elementlerden oluşan, bulmaca hazırlayıp da tıkananların imdadına koşan..

Neden bilmiyorum (neden böyle bir yazı yazma ihtiyacı hissettim, onu da bilmiyorum), bir türlü kanım ısınmadı kendisine.. Şu resimdeki karışıklığa bi' bakın, ne demek istediğimi anlayacaksınız.. Ortada bariz bir bilgi kirliliği mevcut ama sorumlusu kimmiş, simgeleri 'neye göre?' belirlemiş meçhul.. Altın-Gümüş ikilisi var mesela çok canımı sıkan; "'Au' hangisi, 'Ag' hangisi?" diye harcarsın bi' ömrü.. Potasyum karizmatik yalnız, onu ayırmak lazım.. 'K'! Nasıl, çok net di' mi?

Neyse, oturup ezberleyenler vardı bunu, uyuz olurdum.. ÖSS tarihinde böyle bir soru gelmiş midir bilmiyorum ama 100 küsür tane elementin simgesini hafızaya almanın, kafayı çöplüğe çevirmekten başka bi' faydası yok bana göre..

Hayır, zaten az yer var.. Bi' de çarpım tablosu gibi bir şey de değil.. Birini öğrenince en azından bakkalda falan kazık yemiyorsun, işe yarıyor.. Şekli şemali güzel desen o da değil; bildiğin keyboard'dan hallice ama bazı ruh hastaları alır odasına asardı, hatırlıyorum.. Gruplara ayrılıyordu bi' de kendi içinde; halojenler, bilmem ne metaller, azot, mazot, atom numaraları falan.. Sen de o sipsi halinle dünyayı çözdün sanıyordun bakınca.. İşin kötüsü; gereksiz beklenti yaratıyordu bi' de.. Annesine, babasına ezberden sayanı da biliyorum, bunun üstüne annesi babası, "Bizim oğlan kesin profesör olur!" diyeni de.. Ondan sonra oğlan ÖSS'de barajı geçemeyince, gelsin hayal kırıklığı.. Ne anlamı kaldı yani?



Bi' de ben araştırdım; 1869'da Dimitri Mendeleev diye bi' Rus bulmuş bunu.. Adamla ilgili verilen ilk bilgi; 'Sibirya'da doğdu, en az 14 çocuğun en küçüğü'.. Böyle bi' tanımlama olur mu ya? Günahını da almak istemiyorum ama "Annesi yolluymuş!" demenin kibarcası gibi geldi bana.. Sıfat da tekin değil zaten, dertliymiş gibi duruyor böyle.. Şüpheleniyor insan ister istemez..

Ben olsam, Dimitri ve 'en az 13' kardeşiyle bulandırmazdım çocukların kafasını.. İstenirse, kimyayla ilgili daha faydalı bilgiler sunulabilir gibi geliyor bana.. Ne bileyim; böyle pratiğe yönelik, gelecekte de işe yarayacak, düzenek hazırlamacalı falan.. Çok da açık konuşamıyorum şimdi ama arkadaşlar arasında belli meziyetlerinden ötürü 'profesör' lakabı alanlar var.. O tip şeyler işte.. Hem saygınlık falan da kazandırıyor, takdir görüyorlar girdikleri her ortamda.. Daha ne?

Sözün özü; mümkün müdür bilmiyorum ama bi' el atıp müfredattan kaldırmak lazım.. Ya da cetvel falan olayına girmeden, 3-5 bilemedin 10 tane seçip öğretirsin, merak eden gider, öğrenir kalanını.. Nasıl, iyi fikir di' mi? Bence de..


*** 'Au' altın, 'Ag' gümüş, 'Au' altın, 'Ag' gümüş, 'Au' altın, 'Ag' gümüş.. Yazınca daha iyi öğrenirsin diyorlardı ya bi' de, unutmam artık bundan sonra..

No comments: